Početak > Uncategorized > Još propagande pred popis (6. mart 2011)

Još propagande pred popis (6. mart 2011)

O SRPSTVU I CRNOGORSTVU KAO ISTORIJSKOJ I NACIONALNOJ ODREDNICI

Granice koje spajaju Srpstvo i Crnogorstvo odavno egzistira. Bilo kao nacionalno, državno, regionalno, a ponekad i kao vjersko pitanje. Čitam stare papire: „U ovoj zemlji žive – sve sami Srbi, pravoslavne vjere. Ili: Srpska ti je majka – isto i što i ruska. Srpstvo i Crnogorstvo nikada kroz istoriju nije bilo međusobno suprotstavljeno. Zanimljivo: od vajkada je pisan velikim slovom. I jedan i drugi pojam. Pristaša je bilo – kadkojeg. Te 100 odsto Srba. Pa onda 100 odsto Crnogoraca. I to u istoj generaciji. To je već bila anomalija, politika i ideologija. Tumača bi bivalo još više. Naročito u „vunenim vremenima“, kada je stvaralaštvo ocjenjivano i kao „politički nekorektno“. Najčešće bi govorili: ovako, drugačije nikako. Miriše na stari slogan: Ko nije s nama, on je protiv nas!
Nekada bi se ta dva brata blizanca – viteški nadmetala – da vide i da li se razlikuju i ko je bolji. Crnogorac bi bio „mali car“, koga svi Srbi vole. I od svih hvaljen. Naročito od brata blizanca. A on sam se smatrao – elitom srpskom. Neko se čudio, a neko divio, naročito oni sa strane. Sa Istoka zapisivali su, čak, i stihove: Černogorci – čto takoje? Sa Zapada odgovarali su, takođe, stihovima: O najmanji od naroda… Krvavi prestole slobode, Velika Crna Gora!
U vrijeme stvaranja nacionalnih država u Evropi, zna se kada, bilo je bratske ljubomore, pa i podozrenja – kod vlastodržaca. Srećom ta ljubomora nije silazila u narod. Zato je često narod bio na jednoj, a vlastodršci na drugoj strani. Pa se narod u čudu pitao zašto su na Berlinskom kongresu 1878. godine stvorene dvije srpske države – Srbija i Crna Gora, a ne samo jedna ujedinjena. Istini za volju isto pitanje su tada postavljali i vlastodršci. I dobili odgovor: Ne dade – Bizmark, njemački kancelar, ujedinjenje Srpstva. Navikoše se na to. Nije im bilo loše. Narod se u čudu pitao i poslije Balkanskog rata 1912. godine – šta će granica među njima: Mi smo se vjekovima borili za ujedinjenje Srbije i Crne Gore, a ne za granice među nama! Odgovor je bio mudar: ovo nisu granice koje razdvajaju, već koje spajaju. I to je bilo tako i prihvaćeno. Danas je granica između Srbije i Crne Gore kao i svaka druga državna granica – na Balkanu. Odista narod je htio jedno, a državna vlast drugo.
Sjećam se 1991. godine kada je počinjala tzv. Jugo-kriza. Govorio sam profesorima i studentima niškog Univerziteta o odnosima Crne Gore i Srbije kroz istoriju. Pitali su me da li na te odnose gledam kao vlast ili kao narod. Nisam prihvatio ponuđenu dilemu, ali sam izrazio saglasnost sa definicijom tadašnjeg predsjednika države – Slobodana Miloševića „da su Crna Gora i Srbija – dva oka u glavi“. Divna metafora. Odista: Ne mogu biti bliži jedan drugom – no što su dva oka u jednoj glavi. Ako su zdrava, naravno. Bio sam pozdravljen aplauzom, koji nije jenjavao. Zamolio sam ih za tišinu dok završim prekinutu misao: I ova moja dva oka su u istoj glavi. Ali na jednom imam dioptriju +1, a na drugom +2. Nastao je tajac. Muva se mogla čuti. Imao sam utisak da su se mojim odgovorom – neki osjećali po malo iznevjereni. A ja sam rekao istinu. Golu istinu. I ništa više. I danas je tolika razlika u mojoj dioptriji. S tim što je malo povećana: +2 i +3,5.
Nastavio sam, naravno, da proučavam Srpstvo i Crnogorstvo – bez opterećenja, kao i do tada. Svidio mi se tekst poznatog književnika Jakova Ignjatovića iz 1862. godine. Naslovio ga je – Slava Crnogorstva. Čitam: „Crna Gora je sveta ikona – pred kojom se Srpstvo, časnim imenom krstilo. Crnogorstvo je čisto Srpstvo, a Crnogorac alem (kamen) Srpstva… Što je Crnogorac danas to će biti svaki Srbin… Kad bi Crnogoraca nestalo… I Srpstvo bi nestalo“. Pa onda analiza čuvenog istoričara Vladimira Ćorovića. Čitam i Staljinove teze o nacionalnom pitanju. I naših „staljinista“. Izdvajam misao Ivana Milutinovića: Ko nije dobar Crnogorac – ne može biti ni dobar Srbin. Tito je odmah nakon oslobođenja 1945. godine opomenuo legendarnog „druga Blaža“: „Kakva ste mi vi nacija, kada se tri najodgovornija druga u Crnoj Gori – kazuju da su Srbi?!“ Sjećam se i razgovora sa Milovanom Đilasom, te iste 1991. godine u hotelu Jugoslavija. Upozoravajuća je njegova misao da je „izvršio neodrživa teoretska obrazloženja crnogorske nacije, ali ni tada nisam mislio da Crnogorci nijesu Srbi“. Danas u Ustavu Crne Gore piše čak da Crnogorci imaju – svoj crnogorski jezik.
Nakon svega toga nastavljam da razmišljam o Srpstvu i Crnogorstvu nekad i sad. Bilježim: Srpstvo i Crnogorstvo su kao dva brata blizanca: jedanak su došli na ovaj svijet. Udišu isti vazduh. Dišu istim dahom. Iste ih osobine karakterišu (u prvoj verziji sam bio zapisao – krase). Istim radostima se raduju, iste slave slave, ista imena i prezimena nose, iste pjesme pjevaju. Istu tugu tuguju. Naročito tugu za Kosovom 1389. godine. Medalje Obilića su se prvi sjetili – Crnogorci. Imaju i Obilića poljanu – na sred prijestonice Cetinja. Istu budućnost sanjaju. Mnogo, mnogo toga je isto ili zajedničko. Zato griješe oni koji danas u ime normativnog Crnogorstva – negiraju istorijsko Srpstvo Crne Gore, kao i oni koji u ime tradicionalnog Srpstva negiraju Crnogorstvo, kako sam to već jednom rekao. I napisao. Pri tome sam, naravno, pravio razliku između istorijskog Crnogorstva i propagandističkog montenegrinstva. Istorijsko Crnogorstvo se oslanja na bogatu državnu i svaku drugu tradiciju Crne Gore, a montenegrinstvo je nametnuta ideologija – sa kratkom upotrebom. I nista više od toga. Zato nema uporišta u narod Crne Gore. Na pitanje šta donosi budućnost odgovor bi mogao biti da prvo treba prevazići – patološku mržnju. A onda će se lakše vidjeti da budućnost Crne Gore – nije dukljanska ideologija. Ona samu sebe briše.

http://www.dan.co.me/?nivo=3&rubrika=Kultura&clanak=270789&datum=2011-03-06

Kategorije:Uncategorized
  1. Nema komentara.
  1. No trackbacks yet.

Ostavite odgovor

